T: +46 70 590 76 97

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Årets Spel 2018 Nominerade

I 35 år har det delats ut guldtärningar till årens bästa sällskapsspel. Idag offentliggörs vilka spel som har blivit nominerade.

Rekordmånga spel vill vara med och kämpa om Guldtärningen i år! Det handlar alltså om priset för årets bästa spel i kategorierna barnspel, familjespel och vuxenspel.

Med närmare 50 spel sammanlagt har juryn haft ett minst sagt digert jobb att spela tillsammans med vänner och bekanta.

- Ett fantastiskt uppsving för själva tävlingen och antagligen också ett hälsotecken för branschen, konstaterar Lasse Råde på juryns vägnar.

Juryn består av David Lega, Kristina Helldén, Lasse Råde, Alexandra Melander och Jimmy Everitt.

Bakom Årets Spel står branschorganisationen Lek & Babybranschen.
Vinnarna presenteras senare i höst.

 

Nominerade Barnspel 

Clicko Bokstavsspel
Från 3 år, För en eller flera spelare. Uppfinnare: Hanna Malmström

Ett både vackert och välgjort spel för de minsta med utsökt välgjorda olikfärgade träbitar, vilka med hjälp av magneter kan sättas ihop till olika bokstäver. Enkelt och roligt att spela och lär små barn om bokstäver redan när de är för små att hålla i en penna. Dessutom något av en pedagogisk leksak som barnen också kan sätta ihop till andra former än bokstäver.

Nummer Ninja
7 - 12 år, 2 - 4 spelare. Uppfinnare: Haywire Entertainment

Matte på skoj! Ett originellt spelupplägg där det gäller att ta sig förbi olika fällor genom att lösa olika Ninja-utmaningar för att befria en fångad drake. Uppgifterna löser man genom kluriga mattefrågor. Och en av finesserna är de två svårighetsnivåerna rekryt eller mästare, vilket gör att ett äldre syskon kan spela med lillebror eller lillasyster. 

Cirkus Topito
Från 7 år, 2 – 4 spelare. Uppfinnare: Marco Teubner

Fingerfärdighet och taktik i skön förening. Välgjorda akrobater, clowner och flera cirkusdjur i trä ska matcha spelarnas kort, antingen genom att stapla dem eller genom att flytta figurer mellan olika cirkusmattor. Intrikat, välgjort och inte helt lätt att stapla de olikformade klossarna ovanpå varandra. Små barnfingrar har viss fördel mot klumpiga vuxenhänder.

 

Nominerade Familjespel

Diamant
Från 8 år, 3 - 8 spelare. Uppfinnare: Alan R Moon och Bruno Faidutti 

Ovanlig spelidé där nerver, strategi och taktik spelar stor roll. Hur långt in i grottan vågar du gå? Det gäller att utforska fem olika grottsystem på jakt efter ädla stenar. Ju längre man stannar desto större chans att hitta något riktigt värdefullt, diamanter som samlas i en skattkista, samtidigt som olyckor med gasmoln, otäcka skorpioner eller fallande stenar riskerar att sumpa din fångst. Det gäller att granska spelade kort och bedöma oddsen för framgång mot risken för problem.

Majesty - din krona - ditt kungarike
Från 7 år, 2 - 4 spelare. Uppfinnare: Marc André 

Skenbart komplicerat! Tack vare bilder och klar uppdelning av reglerna kommer man snabbt igång med att skapa ett eget kungadöme - med hjälp av fantasifulla kort, mynt och spelfigurer i trä. Det gäller att locka till sig undersåtar med speciella egenskaper eller rikedomar. Den med störst skattkista på slutet vinner.

Ordpirater
7 - 12 år, 2 - 4 spelare. Uppfinnare: Haywire Group

Här handlar det, i motsats till Nummer Ninja, om ord och bokstäver, där det gäller att ta sig fram över havet och nå en guldskatt. Genom att slå bokstavstärningarna ska man klura ut ord som skrivs direkt på spelplanen och bildar broar att ta sig vidare på. Roligt samtidigt som ditt ordförråd utmanas och utvecklas. Lika roligt för alla i familjen.

 

Nominerade Vuxenspel 

GW:s Brott
Från 10 år, 2 - 5 spelare. Upphovsman: Leif GW Persson. Uppfinnare: Macel-André Casasola Merkle

Enligt egen utsago ”ett bidrag till minskad uppkoppling och kvalitetstid runt köksbordet”. En spelare är Leif GW och de övriga farliga förbrytare. Med en spelplan som är något av en avancerad version av Sänka Skepp, ska bovarna och GW förflytta sig på var sin sida av ett stående spelbräde, för att undkomma respektive hitta bevis. Lätt att bli engagerad, men lite marigt att förflytta sig så diskret som möjligt utan att bovarna eller GW ser var du hamnar. 

Exit
Från 12 år, 1 - 4 spelare. Uppfinnare: Inka och Markus Brand

Helt enkelt fenomenet Escape Room i en hemmaversion där det handlar om att ta sig ut ur ett rum genom att lösa olika uppgifter och gåtor. Nytt och spännande spelkoncept där alla spelare jobbar tillsammans, det går att vara fler än fyra, för att ta sig ut. Och det är verkligen ingen lätt uppgift. Ett avancerat spel med många utmaningar som kan ta åtskillig tid för den ovane. När alla gåtor är lösta och spelarna tagit sig ut, går det inte att spela igen, mysteriet är ju löst! Än så länge finns tre olika versioner med olika svårighetsgrad Ödestugan, Faraos grav och Det hemliga laboratoriet. 

 

Photosynthesis
Från 8 år, 2 - 4 spelare. Uppfinnare: Hjalmar Hach/översättning Frederika Heden

Synnerligen vettig idé, snyggt upplägg och välgjort spel som också lär oss om fotosyntesens roll för växandet i naturen. Det handlar om att få träd att växa från frö till fullvuxet träd. Solen har sin gång runt spelplanen, skuggar eller ger ljus. När ett träd träffas av solens strålar uppstår ljuspoäng. Samtidigt kastar trädet sin skugga på mindre träd omkring sig – ju högre trädet växer, desto längre når dess skugga. Vackert, spännande och lite lärorikt!